Jak postupovat, když vybereme toho správného zájemce?
Máme vybraného a prolustrovaného nájemce, který splňuje naše požadavky a u kterého jsme eliminovali maximum možných problémů. Ale co teď – jaký typ nájemní smlouvy použít, jaká další dokumenty budou potřeba? Napsat energie na sebe nebo nechat napsat na nájemce? A jak probíhá předání bytu?
Posledním krokem 1. fáze pronájmu je podpis samotné nájemní smlouvy a dalších potřebných dokumentů. Tato fáze má spíše administrativní a deklaratorní charakter. Zcela jistě máme již připravené oba typy nájemní smlouvy (oba na dobu určitou jednoho roku) odpovídající občanskému zákoníku. Volba typu nájemní smlouvy je pak zcela na vás.
Standardní smlouva nebo PROFI „psychologická“ smlouva?
Dle konkrétní situace a vašich zkušeností můžete volit mezi standardní nájemní smlouvou, která vás chrání v zákonem daných mantinelech, anebo PROFI nájemní smlouvou, která má charakter „psychologické smlouvy“, a která vám dává navíc několik nástrojů a možností jak se maximálně chránit a pronajímat tak o mnoho efektivněji.
Před podpisem smlouvy je velice vhodné se s nájemcem osobně sejít a projít společně smlouvu s cílem si vyjasnit jednotlivé odstavce smlouvy. Pak můžeme přikročit k podpisům smlouvy a dalších dokumentů (dle typu nájemní smlouvy) a k předání bytu.
Při podpisu smlouvy nájemce zpravidla platí jeden měsíční nájem a služby dopředu a dále tzv. jistotu, která slouží pro pokrytí případných škod na nemovitosti nebo dluhů z nájmů. Výše jistoty může být maximálně ve výši 6-ti měsíčních nájmů, obvyklé je však výše jeden až dva měsíční nájmy, naprosto výjimečně ve výši 3 měsíčních nájmů.
Předávací protokol
Kromě nájemní smlouvy se podepisuje tzv. předávací protokol, kde jsou zaznamenány stavy měřidel k momentu předání (studená voda, teplá voda, topení, elektřina, plyn), dále je zde zaznamenán movitý majetek, který v nemovitosti po předání zůstane (zkušený pronajímatel pořizuje i fotografie jednotlivých kusů movitostí), dále se zde zaznamenávají předané klíče a jejich počty.
Předávací protokol používáme pro vyúčtování reálné spotřeby nájemců, a ke kontrole, zda nám byly zpět při skončení nájmu předány všechny movitosti a klíče, které dostal nájemce k dispozici.